Grafisme. Indústria gràfica

Grafisme són tots els processos de les arts gràfiques que fa possible l’obtenció d’una obra.

Si fem una divisió del sector gràfic serien la preimpressió (totes les operacions necessàries per obtenir les formes per ser impreses), la impressió (l’activitat que té com a resultat la marca de tinta sobre un material) i la manipulació (l’acabat del producte). La suma de totes elles és el grafisme.


El procés organitzatiu és el següent:

Investigació / Anàlisi / Objectiu. Establir què fer, quin projecte i quin objectiu amb el Briefing

Abans de començar qualsevol projecte s’ha de fer un procés previ d’investigació i anàlisi del mateix. En aquest procés es defineix exactament què producte s’ha de desenvolupar, quins són els seus objectius i els processos necessaris de desenvolupament.

Un primer contacte amb el producte és la reunió amb el client. Una reunió en la que hi hauran una sèrie de qüestions plantejades mitjançant un guió que tindran una resposta per par del client.

Aquest guió i de les respostes que s’obtinguin s’anomena Briefing.


Del briefing obtindrem resposta de:
-El missatge a transmetre
-Qui ho transmet (l’emissor)
-El mitjà utilitzat (TV, Revistes, radio, etc.)
-A qui va dirigit: L’objectiu/receptor/target. Identificar l’audiència per poder-li implantar el més convenient llenguatge. No és el mateix dissenyar un anunci d’un cotxe per a executius que d’un cotxe familiar.

Es possible que sigui necessari més d’una reunió per obtenir totes les respostes que presenta el projecte.

Un cop tenim totes les respostes, toca estudiar i destriar les tasques del missatge i per l’altre la part del món gràfic amb els seus processos.

Així de la informació extreta construirem el Full Creatiu, amb el que ens basarem per començar a treballar en el projecte gràfic.

→Planificació / Disseny / Procés: Full Creatiu
Amb el Full Creatiu, es crear un o dos, millor, primers bàsics esbossos per seleccionar materials, preveure costos i problemes abans de fer el definitiu disseny.

Selecció de materials
Seleccionar els materials adients com a base de la impressió: Paper, cartró, vernís...

Selecció de proveïdors
Es seleccionen tots els proveïdors i col·laboradors de cada tasca a realitzar.

Organitzar processos

Tenir clar, abans de començar, de tot el desenvolupament tant de la tasca interna com les externes.


Aquí també s’estableix períodes i terminis de lliurament. Incloure temps per a imprevistos i retards, reunions... Tenir present tots els costos. Demanar i fer pressupostos.

→Nova reunió

Aquests primers esbossos els presentarem en una següent reunió amb el client. En aquesta reunió s’acabarà de polir tots els dubtes que pugin haver per les dues parts.

Aquí ja podem avançar-li el cost que tindrà el projecte i la seva aprovació per a continuar.


→Desenvolupament del projecte: Disseny gràfic

Partint de l’esbós, ara toca treballar-ho amb profunditat.

Tenim escollits materials i proveïdors, aprovat pressupost, ho tenim tot previst per tant ara és el moment de desenvolupar el full creatiu directament relacionant amb el disseny gràfic.


Per disseny gràfic entenem tot aquell llenguatge creat amb la composició tipogràfica i d’imatge, que visualment ens arriba mitjançant un suport per comunicar-nos un missatge concret. El suport pot ser un full, revista, cartell, banner..., la ràdio, la televisió...

El seu objectiu és transmetre un missatge de la forma més eficaç i ràpida possible.

Amb aquesta descripció ja veiem que en disseny gràfic hi ha un nombre de feines que l’integren:
-En el llenguatge tipogràfic hi ha les tècniques de: Compondre, compaginar, maquetar, diagramar
-En el llenguatge d’imatge: Dibuix, il·lustracions, fotografia, color, efectes visuals

Amb aquestes tècniques projectarem en un plànol de dimensions proporcionades tots els elements, calibrant el text, escollint els colors i els caràcters per preparar un parell d’esbossos d’estils diferents per la seva discussió amb el client. S’escull la tipografia, provant amb diverses combinacions de tipus de lletra i grandària. Es desenvolupa un mínim de dos patrons de retícula amb columnes de diferents mides. En el tema de color, definir una paleta limitada de color.

Proposta / Avaluació / Verificació per part del client del projecte
El projecte es presenta al client. S’avalua, es valora si ha d’haver-hi modificacions i finalment es crea l'Art Final.

Art Final
Un cop aclarit tots els aspectes amb el client, fetes les possibles modificacions i aprovat el projecte, passem a l’Art Final, que és la preparació dels originals per a la seva reproducció.

A més del producte, s’ha de aportar un dossier amb les seves característiques per la seva reproducció (tipus de paper, d’impressió, de manipulació...).

Manual d’estil
En segons quins productes es prepara un Manual d’estil on s’explica i il·lustra, amb tot detall, els diferents aspectes del disseny i com ha de ser aplicat. Així es garanteix que el disseny es seguirà amb fidelitat.

Un exemple és com ha d’aparèixer el logotip d’una marca en qualsevol reproducció impresa.


Impressió
Amb el dossier i l’art final es passa a la impressió on es reprodueix, sobre el material escollit, els textos i les imatges que componen el disseny establert. Els sistemes d'impressió poden ser: Estucat, Òfset, Digital...

Manipulació i acabat
L’última fase gràfica. Són les operacions de deixar llest el producte. Com són aplicar sobre el material vernís, laminat mat o brillant... Tallar a mida final. L’enquadernació, en rústica cosida o fresada, en espiral, el fendit... El plegat dels originals...

Control del projecte
Seguiment en tots els processos

Transport i lliurament del projecte
Ja amb el projecte acabat es lliura al client.



Ens trobarà a: